
De som kraftigt tappat marknad är istället de bordeauxproducenter som ligger i en lägre prisklass. De lider bland annat av den bild konsumenterna har av Bordeaux som dyra och exklusiva viner – vilket är korrekt för de 2 % (på en höft) av vinerna som säljs som primörer, och som nästan har monopol på uppmärksamheten i pressen vad gäller Bordeauxviner.
Läs mer om reaktionerna på primörpriserna på t.ex. Decanter.com: ”Bordeaux 2009: high prices risk 'alienating' US market”, eller The New Bordeaux “Anti-2009 pricing sentiment” , eller “Is Bdx 09 pricing aimed at shifting unsold 08s and 07s” (onekligen en intressant vinkling – har man satt priserna orimligt högt för att tvinga kunderna att köpa det som fortfarande är osålt av tidigare årgångar?) eller ”Are 2009 Bordeaux First Growths overpriced?” (en motiverad fråga med primörpris på €450). Man kan i alla fall glädja sig åt att det finns många mycket bra viner för priser långt under dessa priser, i nivån €10-25 (från Bordeaux eller andra områden), som vid en blindprovning skulle klara sig mycket bra, men inte kunna ståta med etiketten Grand Cru Classé.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar