BLOGGEN HAR FLYTTAT!
Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!
Den finns nu på BKWine Magazine.
Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.
Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!
Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!
Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!
söndag, februari 13, 2011
”Nyhetssajten” Vinnet: när saker inte är som de verkar. Eller är de? Journalistik eller reklam?
I förra Briefen skrev vi om Vinnet en ny svensk sajt som, enligt vad som står på sajten ”drivs av vinentusiaster” och har som motto ”vinnyheter på nätet”. Vad som är märkligt, skrev vi i Briefen, är att Vinnet uteslutande skriver om viner som säljs av PrimeWine-gruppen. Vi konstaterade också att enligt svensk marknadsföringslagstiftning är det inte tillåtet att maskera reklam och få det att se ut som journalistik. Vi har inte fått någon kommentar på artikeln från PrimeWine. Mer: http://bkwine.blogspot.com
Men Elke Jung på Vinbanken tog upp historien och kontaktade PrimeWine för en förklaring: ”Vem står bakom Vinnet?” Så här svarade PrimeWines talesman enligt Vinbanken ”PrimeWineGroup har inget ägande i Vinnet. PrimeWine och Mondowine är samarbetetspartners med Vinnet i form av annonsering och några av grundarna av Primewine är delägare i vinnet. Då vinnet är nystartat är det än så länge bara Primewine och Mondowine-produkter på hemsidan. Anledningen till att inte andra importörer bjudits in än är för att sidan inte är färdigutvecklad.”
Intressant. Vi sa dock aldrig att PrimeWine äger Vinnet. Däremot så undrade vi om det är förenligt med god journalistik och svensk marknadsföringslagstiftning att försöka få reklambudskap att se ut som journalistik. PrimeWine säger nu att de är ”samarbetspartner”, dvs annonsör på Vinnet. Det finns dock INGA annonser på Vinnet. Jo, det finns faktiskt en, för Sydafrikaresor, men så vitt vi vet äger inte PrimeWine Sydafrikaresor. Det finns en del andra knappar som ser ut som annonser men det är bara interna länkar på sajten. Inga vinannonser på sajten alltså. Eller ser PrimeWine hela sajten som en annons och att de därmed finansierar Vinnet, även om de inte äger den. Men hur överensstämmer det med svenska marknadsföringsregler? Att en sajt presenteras som en journalistisk nyhetssajt, men i själva verket är reklam? Eller så menar PrimeWine något annat. Vem vet? Var finns de annonser som uppenbarligen PrimeWine betalar Vinnet för?
Talesmannen för PrimeWine bekräftar att ägarna till Vinnet och PrimeWine åtminstone delvis är samma. Kan man då tro att ”informationen” och ”nyheterna” på Vinnet kommer att vara oberoende och kritiska gentemot PrimeWine? ”Vinnyheter på nätet”? Eller reklam för PrimeWineGroup?
Talesmannen för PrimeWine verkar dock mycket insatt i Vinnets verksamhet – anmärkningsvärt mycket med bakgrund av att hon menar att det är två oberoende företag. Hon säger t.ex. att ”anledningen till att inte andra importörer bjudits in än är för att sidan inte är färdigutvecklad”. Vi kan inte låta bli att undra: hur många andra vinimportörer, konkurrenter till PrimeWine, kommer att vara intresserade av att delta i en sajt som drivs av PrimeWines ägare?
En annan svensk vinsajt, Wow News, har också skrivit om Vinnet, under rubriken ”Ny svensk vinnyhetssajt - Flera importörer bakom ny vinsajt”. Där figurerar en av sidans grundare, Johan Olsson (hans namn finns dock ingenstans på Vinnets egen sajt.). Han uttalar sig till Wow News: ”På sidan kommer vi dagligen att fylla på med nya nyheter och matnyttig information. Vi kommer regelbundet fylla på med vintips och filmer direkt från våra producenter.” Hoppsan! ”Våra producenter”. Vad betyder det? Representerar Vinnet vissa producenter? Vinnet är ju en nyhetssajt… Mer: www.wownews.se
Enligt notisen i Wow News är Vinnet ett samarbete mellan olika vinimportörer. Av allt att döma är detta felaktigt. De enda viner som omnämns på sidan är viner från PrimeWineGroup. Vilka är de andra importörerna? Och hur kan det vara förenligt med god marknadsföringspraksis att ett antal leverantörer (eller en) driver en “nyhetssajt”?
Grundfrågeställningen är ju samma som förut: är Vinnet en journalistisk nyhetssajt? Eller reklam? Om det är en "nyhetssajt", varför skriver man i så fall uteslutande om PrimeWineGroups viner? Och uteslutande positivt? Eller är Vinnet en reklamsajt? Som gör sitt yttersta för att se ut som en nyhetssajt? (Och hur stämmer det i så fall med svensk marknadsföringslagstiftning?) Och varför anstränger man sig så att dölja vem som ligger bakom sajten?
Och spelar det egentligen någon roll om det bara är PrimeWine eller om det är flera importörer som ligger bakom? Är det OK att marknadsföring låtsas vara journalistik, bara för att det är flera importörer inblandade?
Är det en snilleblixt från någon marknadsförare som tänkt ”vi gör en sajt som ser ut som information och nyheter, men vi pratar bara om våra egna viner – jättebra reklam för ingen tror att det är reklam!”?
Vad tycker du?
I forra Briefen:VinNet: Spännande ny nyhetssajt om vin? Eller olaglig marknadsföring?
Men Elke Jung på Vinbanken tog upp historien och kontaktade PrimeWine för en förklaring: ”Vem står bakom Vinnet?” Så här svarade PrimeWines talesman enligt Vinbanken ”PrimeWineGroup har inget ägande i Vinnet. PrimeWine och Mondowine är samarbetetspartners med Vinnet i form av annonsering och några av grundarna av Primewine är delägare i vinnet. Då vinnet är nystartat är det än så länge bara Primewine och Mondowine-produkter på hemsidan. Anledningen till att inte andra importörer bjudits in än är för att sidan inte är färdigutvecklad.”
Intressant. Vi sa dock aldrig att PrimeWine äger Vinnet. Däremot så undrade vi om det är förenligt med god journalistik och svensk marknadsföringslagstiftning att försöka få reklambudskap att se ut som journalistik. PrimeWine säger nu att de är ”samarbetspartner”, dvs annonsör på Vinnet. Det finns dock INGA annonser på Vinnet. Jo, det finns faktiskt en, för Sydafrikaresor, men så vitt vi vet äger inte PrimeWine Sydafrikaresor. Det finns en del andra knappar som ser ut som annonser men det är bara interna länkar på sajten. Inga vinannonser på sajten alltså. Eller ser PrimeWine hela sajten som en annons och att de därmed finansierar Vinnet, även om de inte äger den. Men hur överensstämmer det med svenska marknadsföringsregler? Att en sajt presenteras som en journalistisk nyhetssajt, men i själva verket är reklam? Eller så menar PrimeWine något annat. Vem vet? Var finns de annonser som uppenbarligen PrimeWine betalar Vinnet för?
Talesmannen för PrimeWine bekräftar att ägarna till Vinnet och PrimeWine åtminstone delvis är samma. Kan man då tro att ”informationen” och ”nyheterna” på Vinnet kommer att vara oberoende och kritiska gentemot PrimeWine? ”Vinnyheter på nätet”? Eller reklam för PrimeWineGroup?
Talesmannen för PrimeWine verkar dock mycket insatt i Vinnets verksamhet – anmärkningsvärt mycket med bakgrund av att hon menar att det är två oberoende företag. Hon säger t.ex. att ”anledningen till att inte andra importörer bjudits in än är för att sidan inte är färdigutvecklad”. Vi kan inte låta bli att undra: hur många andra vinimportörer, konkurrenter till PrimeWine, kommer att vara intresserade av att delta i en sajt som drivs av PrimeWines ägare?
En annan svensk vinsajt, Wow News, har också skrivit om Vinnet, under rubriken ”Ny svensk vinnyhetssajt - Flera importörer bakom ny vinsajt”. Där figurerar en av sidans grundare, Johan Olsson (hans namn finns dock ingenstans på Vinnets egen sajt.). Han uttalar sig till Wow News: ”På sidan kommer vi dagligen att fylla på med nya nyheter och matnyttig information. Vi kommer regelbundet fylla på med vintips och filmer direkt från våra producenter.” Hoppsan! ”Våra producenter”. Vad betyder det? Representerar Vinnet vissa producenter? Vinnet är ju en nyhetssajt… Mer: www.wownews.se
Enligt notisen i Wow News är Vinnet ett samarbete mellan olika vinimportörer. Av allt att döma är detta felaktigt. De enda viner som omnämns på sidan är viner från PrimeWineGroup. Vilka är de andra importörerna? Och hur kan det vara förenligt med god marknadsföringspraksis att ett antal leverantörer (eller en) driver en “nyhetssajt”?
Grundfrågeställningen är ju samma som förut: är Vinnet en journalistisk nyhetssajt? Eller reklam? Om det är en "nyhetssajt", varför skriver man i så fall uteslutande om PrimeWineGroups viner? Och uteslutande positivt? Eller är Vinnet en reklamsajt? Som gör sitt yttersta för att se ut som en nyhetssajt? (Och hur stämmer det i så fall med svensk marknadsföringslagstiftning?) Och varför anstränger man sig så att dölja vem som ligger bakom sajten?
Och spelar det egentligen någon roll om det bara är PrimeWine eller om det är flera importörer som ligger bakom? Är det OK att marknadsföring låtsas vara journalistik, bara för att det är flera importörer inblandade?
Är det en snilleblixt från någon marknadsförare som tänkt ”vi gör en sajt som ser ut som information och nyheter, men vi pratar bara om våra egna viner – jättebra reklam för ingen tror att det är reklam!”?
Vad tycker du?
I forra Briefen:VinNet: Spännande ny nyhetssajt om vin? Eller olaglig marknadsföring?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Vår nya blogg finns här:
5 kommentarer:
Hej Per,
Om inte Primewine äger vinnet så känns det ju konstigt varför man väljer en Primewine adress som kontakt ID på domänen. Men samtidigt så är frågan vad som inte är dold reklam i dag när man läser en artikel om vin eller dylikt i en tidning? Man blir ju tillfrågad dagligen om man vill köpa artiklar som sedan skrivs av en så kallad journalist.
Hade inte noterat att domänen har en Primewineadress som kontakt. Om det är så är det ju anmärkningsvärt.
Andra halvan av din kommentar gör mig nyfiken. Du menar att artiklar i ”riktiga” nyhetsmedia kan ”köpas”. Är intresserad av att veta mer om det.
-P
Mailadressen för kontakt är till Primewinegroup. Däremot är företaget ett AB utan anställd personal. Däremot är det ju väldigt vanligt att inom advokatbyråer, mäklare etc. att alla anställda har sina egna företag och Primewine kanske har ett liknande upplägg där företagare arbetar som konsulter för ett företag exempelvis: Primewine som är moderbolaget.
Riktiga nyhetsmedia vet jag inte om man kan kalla det, men vi har tidningar som exempelvis medföljer som annonsbilaga i SVD under namnet "Vinsider". Det står att det är en annons överst på tidningen men hela tidningen är ju utformad som en tidning med artiklar, däremot är nog många artiklar betalda misstänker jag?
Sedan har vi Mediaupdate som finns på Aftonbladet.se och SvD.se som skriver artiklar om företag som om det vore en vanlig artikel. Dom måste däremot ha information enligt lag på sidan att det är en annons. Men det är nog många som tror att det är vanliga artiklar.
Men vad kan man egentligen lita på i dagens samhälle? Wikipedia, Facebook-grupper, Inköpare på SB? Vinartiklar i vintidningar? Journalister som anklagar politiker för sexköp utan bevis etc.
Vi lever i ett samhälle som är köpt och ingen startar något för att sedan inte vilja tjäna pengar på det.
Oj, det var väldigt vad du verkar cynisk… ;-)
Jag ser det nog ändå som en principiell skillnad om det är märkt ”annonsbilaga” eller liknande. Det är ett större problem om inget sådant är angivet.
-P
Jag kan hålla med om att jag kan verka vara cynisk.
Men är det något jag märkt som företagare sedan 1999 är att man själv måste bilda sig en uppfattning och inte tro på allt som skrivs. Jag har många gånger blivit lurad som företagare och det har kostat mig mycket. Men med åren har jag blivit bättre på att själv se vad som är riktigt och inte riktigt.
Jag har arbetat hela mitt vuxna liv med journalister. Man väljer ofta att bara visa den ena sidan av något för att det fortfarande skall ses som ett scoop. Man tar parti för egna ideologiska åsikter och för sin egna färg.
Det finns massor av seriösa vinjournalister och även vanliga tidningsjournalister. Men precis som det finns oseriösa människor inom alla yrken så finns det självklart även inom journalistiken.
Själv hade jag en kort och ganska misslyckad karriär att vara vinimportör för SB. Det krävs mycket och kanske även en del hänsynslöshet om man skall bli framgångsrik när man arbetar med att sälja drycker för det statliga monopolet.
Så har Primewine gjort rätt eller fel med vinnet.se är frågan? Ibland kanske man måste göra speciella saker för att synas bland alla andra.
Skicka en kommentar