BLOGGEN HAR FLYTTAT!
Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!
Den finns nu på BKWine Magazine.
Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.
Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!
Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!
Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!
tisdag, januari 04, 2011
VinNet: Spännande ny nyhetssajt om vin? Eller olaglig marknadsföring?
Det är spännande med en ny sajt om vin på svenska, som skriver om vinnyheter och som kommenterar och bedömer viner. Det finns ju inte särskilt många att välja på. ”VinNet är en nyhetssajt om vin som drivs av vinentusiaster” – så beskriver de sig själva. ”Vinnyheter på nätet” är deras slogan. Sajten är riktigt snyggt byggd och har en avdelning för nyheter, en ”vinskola” och en med videos från vingårdar. De skickar även ut ett nyhetsbrev där de t.ex. tipsar om ”prisvärda viner”. Man blir ju nyfiken på vad det är för ett ambitiöst gäng som ger sig på att skriva om vin, vinnyheter och provningstips på internet. Det enda man kan hitta är dock att sajten görs av ”VinNet AB”. Inget namn på vem som ligger bakom. Ingen emailadress eller postadress, inget telefonnummer. Inte ens en kontaktsida. Underligt, men inte helt ovanligt (fast mest på mindre seriösa sajter). I högermarginalen har de till och med annonser från vinimportörer (ser det ut som, men det visar sig vara länkar till Vinnets egen sajt).
Tja, det är väl några entusiaster som vill bara anonyma. Men man kan inte låta bli att bli lite nyfiken. Så vi gräver lite vidare… Den senaste ”nyhetsartikeln” heter ”Ekovin – vi reder ut begreppen”. Tyvärr är den full av felaktigheter och förvirrade påståenden. Nåja, sånt händer. Sen har de några korta notiser om nya viner i Sverige. Ganska trist och oinspirerat skrivna. Är nog ingen ny Hugh Johnson som ligger bakom sajten! Men ett av vinerna bedöms i alla fall som ”enormt bra vin för en rimlig prislapp” av VinNet. Man vill ju gärna veta vem som har ett så positivt omdöme om vinet! En vinskribent med gott rykte eller inte? En annan nyhetsnotis är helt enkelt ett klipp ur Svenska Dagbladet där man valt ut åtta av de viner som Dolk/Mölstad nämner. Men varför just dessa? Svårt att veta eftersom provningskommentarerna är skrivna av Dolk/Mölstad. Men nu börjar vi bli riktigt nyfikna. Vi tar oss en titt på filmerna. Ganska trista faktiskt, men med dock riktiga vinmakare - ingen vinskribent som själv kommenterar. Fast de står bara och reciterar något som låter som en systembolagsbeskrivning av vin. Och fortfarande ingen information om vem som ligger bakom. Inget om vem som gjort videosarna, utom just ”VinNet”.
Låt oss titta lite närmare på vilka viner som ”recenseras” på videosarna: Casas Patronales, importerat av Prime Wine. Billecart-Salmon, importör Prime Wine. Misiones de Rengo, importerat av Mondo Wine Sweden AB. Arthouse från Sydafrika, importeras av BGS Vinhandel AB. Men vänta! BGS Vinhandel och Mondowine ägs av Prime Wine Sweden, eller PrimeWine Group om man så vill. Skumt. Mycket skumt. Inte helt överraskande visar det sig att alla andra viner som man skriver om också kommer från Prime Wine Group. Inklusive de som klippts ur Dolks/Mölstads artikel i Svenska Dagbladet (andra importöresrs viner har inte kommit med). Men inte ett ord om PrimeWine på sajten. Den enda referens till vem som ligger bakom är ”Vinnet AB”. Men aktiebolag är registrerade med offentliga uppgifter, så med lite ytterligare grävning visar det sig att Vinnet AB leds av Andréas Kjell-Åke Ståhl, som även är styrelseledamot i Multibev AB. Och inte helt överraskande – Multibev AB ägs av PrimeWine Group.
Av allt att döma är alltså VinNet.se inget annat än en noga maskerad fasad för PrimeWine Groups marknadsföring. Det där med ”nyheter” och journalistisk kritik av viner verkar alltså inte existera. Gräver man ordentligt verkar det som om allt material kommer från PrimeWine och deras associerade bolag. Men hur ska en läsare som snabbt passerar förbi kunna se det? Omöjligt! Ingenstans finns det markerat att det är reklam. Man har gjort allt för att det ska se ut som legitim journalistik, vad vi kan se. ”Vinnyheter på internet” var slagordet!
Undrar vad svenska vinjournalistkåren tycker om det, de som verkligen skriver om vinnyheter?
Svensk marknadsföringslagstiftning säger detta: ”All marknadsföring ska utformas så att det tydligt framgår att det är marknadsföring. Det ska också tydligt framgå vem som svarar för marknadsföringen. En grundläggande princip är att det av en marknadsföringsåtgärd ska framgå att det är fråga om reklam; kravet på reklamidentifiering. En kommersiell annons får till exempel inte presenteras på ett sådant sätt att den uppfattas som redaktionell text, och ett reklamblad får inte se ut som en tidning. […] En annan grundläggande princip är att det av marknadsföringen ska framgå vem som är ansvarig för den, en så kallad sändarangivelse. Syftet med detta krav är att mottagaren av ett reklambudskap lätt ska kunna identifiera den som står bakom budskapet och därmed också kunna nå denne.” Enligt Konsumentverket www.konsumentverket.se och även här www.konsumentverket.se som t.ex. pratar om reklamidentifiering och vilseledande reklam.
Vinnet.se bryter uppenbarligen och av allt att döma avsiktligen mot flera av dessa punkter. Om det nu inte är så att det är en ren slump att de bara skriver om PrimeWine-viner och nästa månad kommer att skriva om Altias viner och sedan om Pernod Ricards osv.
Tittar man på de andra reklamsajterna om vin i Sverige, som t.ex. Vinportalen och Vinguiden, så har de åtminstone ett minimum av innehåll som inte är reklam (även om det inte är mycket), medan det som på detta sajter är reklam (för det mesta) är markerat som sådant. Ibland får man leta efter vem som är ”avsändaren”, men vinimportörens namn brukar oftast finnas angiven. Man kan också jämföra med t.ex. ProvaGuiden.se som är snarlik, men där det inte går att undvika att notera att det är reklam för Pernod Ricards produkter (dock utan varningstexter).
Vinnet.se däremot gör allt, med stor medvetenhet om vad man gör av allt att döma, för att läsare ska få intrycket av att det är journalistik och oberoende bedömningar av viner. Och man anstränger sig för att dölja vem som ligger bakom budskapet. (VinNet ställde till exempel ut på Det Goda Köket, men med en monter en bra bit från PrimeWines monter, enligt utställarkartan. Företagets officiella adress är Vårbacken 7 i Nacka, enligt företagsregistret, en privatvilla som tidigare i vår var till försäljning för 10 miljoner. Enligt Goda Köket är adressen Strandvägen 7A vilket är ett kontorshotell. PrimeWine har adress i Frihamnen.)
Olagligt? Tja, döm själv.
Omoraliskt och oetiskt?
Ja, det beror kanske på var och ens uppfattning om moral och etik - att låtsas att man producerar oberoende journalistik och vinkritik när det i realiteten rör sig om reklam. Allt i förhoppningen att läsaren ska tro att det är fråga om oberoende journalistik.
Vad säger det om PrimeWines syn på vinkonsumenten?
Det blir nog inga fler besök på PrimeWine Bar för oss…
Tja, det är väl några entusiaster som vill bara anonyma. Men man kan inte låta bli att bli lite nyfiken. Så vi gräver lite vidare… Den senaste ”nyhetsartikeln” heter ”Ekovin – vi reder ut begreppen”. Tyvärr är den full av felaktigheter och förvirrade påståenden. Nåja, sånt händer. Sen har de några korta notiser om nya viner i Sverige. Ganska trist och oinspirerat skrivna. Är nog ingen ny Hugh Johnson som ligger bakom sajten! Men ett av vinerna bedöms i alla fall som ”enormt bra vin för en rimlig prislapp” av VinNet. Man vill ju gärna veta vem som har ett så positivt omdöme om vinet! En vinskribent med gott rykte eller inte? En annan nyhetsnotis är helt enkelt ett klipp ur Svenska Dagbladet där man valt ut åtta av de viner som Dolk/Mölstad nämner. Men varför just dessa? Svårt att veta eftersom provningskommentarerna är skrivna av Dolk/Mölstad. Men nu börjar vi bli riktigt nyfikna. Vi tar oss en titt på filmerna. Ganska trista faktiskt, men med dock riktiga vinmakare - ingen vinskribent som själv kommenterar. Fast de står bara och reciterar något som låter som en systembolagsbeskrivning av vin. Och fortfarande ingen information om vem som ligger bakom. Inget om vem som gjort videosarna, utom just ”VinNet”.
Låt oss titta lite närmare på vilka viner som ”recenseras” på videosarna: Casas Patronales, importerat av Prime Wine. Billecart-Salmon, importör Prime Wine. Misiones de Rengo, importerat av Mondo Wine Sweden AB. Arthouse från Sydafrika, importeras av BGS Vinhandel AB. Men vänta! BGS Vinhandel och Mondowine ägs av Prime Wine Sweden, eller PrimeWine Group om man så vill. Skumt. Mycket skumt. Inte helt överraskande visar det sig att alla andra viner som man skriver om också kommer från Prime Wine Group. Inklusive de som klippts ur Dolks/Mölstads artikel i Svenska Dagbladet (andra importöresrs viner har inte kommit med). Men inte ett ord om PrimeWine på sajten. Den enda referens till vem som ligger bakom är ”Vinnet AB”. Men aktiebolag är registrerade med offentliga uppgifter, så med lite ytterligare grävning visar det sig att Vinnet AB leds av Andréas Kjell-Åke Ståhl, som även är styrelseledamot i Multibev AB. Och inte helt överraskande – Multibev AB ägs av PrimeWine Group.
Av allt att döma är alltså VinNet.se inget annat än en noga maskerad fasad för PrimeWine Groups marknadsföring. Det där med ”nyheter” och journalistisk kritik av viner verkar alltså inte existera. Gräver man ordentligt verkar det som om allt material kommer från PrimeWine och deras associerade bolag. Men hur ska en läsare som snabbt passerar förbi kunna se det? Omöjligt! Ingenstans finns det markerat att det är reklam. Man har gjort allt för att det ska se ut som legitim journalistik, vad vi kan se. ”Vinnyheter på internet” var slagordet!
Undrar vad svenska vinjournalistkåren tycker om det, de som verkligen skriver om vinnyheter?
Svensk marknadsföringslagstiftning säger detta: ”All marknadsföring ska utformas så att det tydligt framgår att det är marknadsföring. Det ska också tydligt framgå vem som svarar för marknadsföringen. En grundläggande princip är att det av en marknadsföringsåtgärd ska framgå att det är fråga om reklam; kravet på reklamidentifiering. En kommersiell annons får till exempel inte presenteras på ett sådant sätt att den uppfattas som redaktionell text, och ett reklamblad får inte se ut som en tidning. […] En annan grundläggande princip är att det av marknadsföringen ska framgå vem som är ansvarig för den, en så kallad sändarangivelse. Syftet med detta krav är att mottagaren av ett reklambudskap lätt ska kunna identifiera den som står bakom budskapet och därmed också kunna nå denne.” Enligt Konsumentverket www.konsumentverket.se och även här www.konsumentverket.se som t.ex. pratar om reklamidentifiering och vilseledande reklam.
Vinnet.se bryter uppenbarligen och av allt att döma avsiktligen mot flera av dessa punkter. Om det nu inte är så att det är en ren slump att de bara skriver om PrimeWine-viner och nästa månad kommer att skriva om Altias viner och sedan om Pernod Ricards osv.
Tittar man på de andra reklamsajterna om vin i Sverige, som t.ex. Vinportalen och Vinguiden, så har de åtminstone ett minimum av innehåll som inte är reklam (även om det inte är mycket), medan det som på detta sajter är reklam (för det mesta) är markerat som sådant. Ibland får man leta efter vem som är ”avsändaren”, men vinimportörens namn brukar oftast finnas angiven. Man kan också jämföra med t.ex. ProvaGuiden.se som är snarlik, men där det inte går att undvika att notera att det är reklam för Pernod Ricards produkter (dock utan varningstexter).
Vinnet.se däremot gör allt, med stor medvetenhet om vad man gör av allt att döma, för att läsare ska få intrycket av att det är journalistik och oberoende bedömningar av viner. Och man anstränger sig för att dölja vem som ligger bakom budskapet. (VinNet ställde till exempel ut på Det Goda Köket, men med en monter en bra bit från PrimeWines monter, enligt utställarkartan. Företagets officiella adress är Vårbacken 7 i Nacka, enligt företagsregistret, en privatvilla som tidigare i vår var till försäljning för 10 miljoner. Enligt Goda Köket är adressen Strandvägen 7A vilket är ett kontorshotell. PrimeWine har adress i Frihamnen.)
Olagligt? Tja, döm själv.
Omoraliskt och oetiskt?
Ja, det beror kanske på var och ens uppfattning om moral och etik - att låtsas att man producerar oberoende journalistik och vinkritik när det i realiteten rör sig om reklam. Allt i förhoppningen att läsaren ska tro att det är fråga om oberoende journalistik.
Vad säger det om PrimeWines syn på vinkonsumenten?
Det blir nog inga fler besök på PrimeWine Bar för oss…
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Vår nya blogg finns här:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar