Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!

tisdag, januari 18, 2011

Bokrecension: Viticulture - An introduction to commercial grape growing for wine production

Viticulture - An introduction to commercial grape growing for wine production
Av: Stephen Skelton MW
Egen utgivning

Detta är en mycket innehållsrik och faktaspäckad bok. Boken riktar sig till professionella i vinbranschen men kan mycket väl läsas också av den mycket intresserade vinälskaren. Stephen Skelton undervisar WSET-studenter på Diploma-nivån i druvodling och boken rekommenderas för dem som studerar för WSET Diploma och även för Master of Wine-kandidater. Som titeln anger så handlar det om druvodling. Allt som har med druvan och vinrankan att göra behandlas. Hur man väljer var en viss druva ska planteras, hur klimatet påverkar, olika sätt att bevattna, beskärning, jordens beskaffenhet osv. Inte minst kapitlet om sjukdomar och skadedjur är mycket omfattande. Boken är en lärobok och som sådan mycket faktaspäckad och lite ”torr” (knappast några bilder) och kräver ett stort intresse från läsarens sida. Stephen Skelton, som blev Master of Wine 2003, har under sina många år i vinbranschen skaffat sig en gedigen kunskap om ämnet och han förmedlar i stort sett sina kunskaper på ett bra sätt. Ibland kan han dock ha lite för bestämda uppfattningar och när han kommer in på ekologisk odling är han ute på riktigt hal is. Han buntar ihop ekologiskt och biodynamiskt och beskriver dem som om de vore identiska. Och eftersom han uppenbarligen har svårt att tåla den biodynamiska filosofin så blir den ekologiska odlingen lidande av hans beskrivningar. Å andra sidan verkar han inte ha så mycket till övers för den ekologiska odlingen heller eftersom han menar att de flesta konventionella odlare tar lika bra hand om sin jord som de ekologiska. En mer objektiv beskrivning av ekologisk odling hade passat bättre in i bokens anda. Tillgänglig på Lulu.com

Klicka här för mer bokrecensioner på siten www.bkwine.com. Där kan du också köpa böckerna från internetbokhandlare.