BLOGGEN HAR FLYTTAT!

Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!

Den finns nu på BKWine Magazine.

Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.

Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!

Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!


onsdag, november 25, 2009

Ny internetbutik för österrikiska viner i Sverige

Det är ju numer tillåtet för privatpersoner att köpa vin direkt från andra EU-länder. Enda haken är att man måste betala svenska skatter på vinet. Några entreprenörer har tack vare detta skapat internetbutiker som säljer vin till svenskar, med hemleverans till dörren. De seriösa, t.ex. Australian Wine Club och Wine Finder, ser till att baka in svenska skatter i priset och betala in dem direkt till myndigheterna. De mindre seriösa låter kunde fixa detta själva, vilket kanske inte alltid blir gjort. En ny butik, av det seriösa slaget, har dykt upp med den originella inriktningen att de bara säljer österrikiskt vin: http://www.handlavin.se. Det är ju ett roligt initiativ, eftersom vi tror att det är de kvalitetsinriktade specialisterna som kommer att klara sig bäst. Eller så är det bara en from förhoppning vi har. Österrikiskt vin förtjänar att upptäckas mer av svenskar. Det finns massor av intressant där (vi hade t.ex. en vinresa dit i höstas där vi besökte ett flertal strålande producenter). Utbudet på HandlaVin.se är väl för närvarande lite begränsat, men vi hoppas att det kommer att utvecklas med tiden. Mer info: http://www.handlavin.se

5 kommentarer:

Hallonorn sa...

Jag som är en typisk early adopter, vän av e-handel i allmänhet o goda viner i synnerhet, har gjort en testbeställning från handlavin.se. På minussidan faller att den uppskattade leverenstiden inte hållits, på plussidan att de åtminstone är transparanta o snabbt informerar om förseningen. se http://handlavin.blogspot.com/

Återstår att få smaka på varorna.

Unknown sa...

Hej Henrik,

Vi uppskattar verkligen ditt inlägg och vi är verkligen besvikna både på oss själva och speditionsföretaget att vi första gången inte kunnat hålla leveranstiden.

Det är trevligt däremot att du nämner vår blogg http://www.handlavin.blogspot.com som har en tanke att ge information kring leveranser men även ge kunder mer information om våra vingårdar etc.

Så länge vi inte kommer få ha ett lager i Sverige så kommer vi alltid ibland kunna råka ut för speditionsproblem, men vi kommer göra vårt yttersta för att det inte skall tillhöra någon standard.

Vårt mål är också att vi skall erbjuda mer viner från olika geografiska lägen i Österrike och vara Sveriges bästa butik när det gäller Österrikiskt vin.

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Supportansvarig Handlavin.se

Best Shopping HB
070-595 7713

Hallonorn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hallonorn sa...

Spedition verkar vara komplicerat. Bring "Express" har på 14 dagar inte klarat av att transportera två kollin vin från en annan leverantör än ni från deras terminal i Jönköping till min adress i Stockholm. De har också två gånger bokat tid för hemleverans utan att någondera gång faktiskt komma, eller ens hört av sig och meddelat förhinder.

Man kanske skulle starta speditionsföretag? Eller logistikföretag att se som politiker - de har inga leveranstider, de har målsättningar?

(redigerat för att lägga till att det inte är handlavin.se som anlitat Bring "Express" för min försändelse)

Unknown sa...

Hej Henrik,

Om du startar ett speditionsföretag så är du verkligen välkommen att distribuera våra viner. Spedition inom Sverige är ett mycket stort problem. De stora jättarna som DHL och Schenker och Posten vägrar att ha med vinleveranser att göra.

De speditörer som har rikstäckande distribution är Bring Express och Bussgods.

På grund av detta så har vi i dagsläget bara försäljning inom Stockholm.

I Österrike som är vårt hemland för företaget så är det inget konstigt med att skicka vin och du kan till och med köpa kartonger med färdigt porto för leverans av viner.

Jag hoppas att du kommer vara nöjd i slutändan med oss och vi kan bara beklaga för att det tagit lång tid med den första leveransen.

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Supportansvarig Handlavin.se

Best Shopping HB
070-595 7713

Vår nya blogg finns här:

BKWine Magazine Blogg!