BLOGGEN HAR FLYTTAT!

Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!

Den finns nu på BKWine Magazine.

Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.

Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!

Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!


onsdag, april 20, 2011

Bordeaux planerar för framtiden

I anslutningen till att primörveckan snart är här gästade Georges Haushalter, president för CIVB (Conseil Interprofessionnel du Vin de Bordeaux) Paris för att prata om den nya årgången och lite allmänt om sakernas tillstånd i Bordeaux som region.

Bordeaux håller på att återhämta sig efter den ekonomiska krisen för ett par år sedan som förde med sig en försäljningsminskning på hela 20 %. Men krisen har lämnat spår efter sig och hela Bordeaux har inte återhämtat sig. Många s k petit chateaux – små, okända slott i (främst) AOC Bordeaux – har fortfarande problem och en del kommer förmodligen att slås ut. Högst upp på CIVB:s handlingslista står åtgärder för att bättre organisera bulkmarknaden för att man mer effektivt ska kunna kämpa mot alltför låga priser som förstör, menar Georges Haushalter, inte bara vinböndernas ekonomi utan också Bordeaux image. ”Att vi nu har en så bra årgång som 2010 att presentera, kommer att hjälpa oss en bit till ut ur krisen”, säger Georges Haushalter.

Bordeaux är ju ett vindistrikt med enorma prisskillnader. Från enkla viner som ingen vill betala för till de allra dyraste som har blivit en lyxvara i stil med en Louis Vuitton-väska. Har man viner som ingen vill betala för så måste man naturligtvis göra något åt det. Men det enda sättet att kämpa mot alltför låga priser är att göra vinerna attraktivare vad gäller smak och presentation.

En annan punkt på Georges Haushalters handlingsplan är att göra Bordeaux mer lättillgängligt, att få folk att förstå att man ska inte vara rädd för Bordeaux. Här är man säkert rätt ute. Alltför många associerar Bordeaux enbart med höga priser och avfärdar därför distriktet som ointressant. Man måste se till att folk får upp ögonen för att här också finns mycket intressant till ”normala” priser. I Storbritannien kör man just nu med reklamkampanjer som lyder ”With good food we drink Bordeaux”. Man vill poängtera att Bordeaux-viner är matviner (vilket ju är helt sant) och man planerar liknande kampanjer i andra länder.

Georges Haushalter vill också göra Bordeaux lättare att förstå. ”Vi har många olika appellationer” menar han, ”över 50, men det är vår rikedom och styrka och det vill vi inte ta bort, men vi måste göra det begripligt.”

Lättare sagt än gjort, men det gäller ju för hela Frankrike (man har ju ofta en förmåga att krångla till det, se t ex notisen som handlar om Languedoc).

Inga kommentarer:

Vår nya blogg finns här:

BKWine Magazine Blogg!