BLOGGEN HAR FLYTTAT!

Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!

Den finns nu på BKWine Magazine.

Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.

Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!

Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!


måndag, september 20, 2010

Ny studie visar vinförpackningars miljöpåverkan: ”påsar bäst”

Systembolaget, tillsammans med några andra vinfirmor, har låtit göra en studie av hur stor miljöpåverkan olika sorters vinförpackningar har. Resultatet blev att vin i påse har den minsta miljöpåverkan. Nu skriver inte Systembolaget så, det vore för enkelt, utan ”boxar, påsar och vätskekartonger generellt har en lägre miljöbelastning än glasflaskor” och sedan ”större volymer har en lägre miljöpåverkan” (kanske inte så förvånande). Med andra ord, påsen med stor volym (inte boxen) torde ha minst miljöpåverkan.

Som brukligt med sån här rapporter kan det vara på sin plats att notera att studien finansierats av Systembolaget, Vinmonopolet, och Oenoforos, samt av Tetra Pak och Elopak, vilka båda är ledande kartongtillverkare, och av Vitop Smurfit Kappa, som tillverkar bag-in-box. Man kan undra varför Systembolaget valt att göra studien i samband med tre förpackningsföretag som uppenbart är part i målet istället för att finansiera den själv.

Sara Norell, inköpschef på Systembolaget säger kryptiskt: ”Resultatet av undersökningen kommer vi att använda i vårt sortimentsarbete där vi väger samman miljöpåverkan med kundefterfrågan, kvalitetsaspekter och naturligtvis Systembolagets alkoholpolitiska uppdrag”. Det hade ju varit intressant att veta vad Systembolaget tänkt sig egentligen. Systembolagets enda existensberättigande bygger ju på alkoholpolitiken, att minska konsumtionen, eller mer precist att minimera alkoholens inverkan på folkhälsan. Många observatörer menar att en starkt bidragande faktor till svenskars ökande alkoholkonsumtion under senare år är bag-in-box-vinerna (eller bag-utan-box, dvs påse, som har samma karaktäristika), vilka ju haft en fantastisk framgång på det svenska monopolet. De står för mer än 50% av försäljningen.

Blir slutsatsen nu att man ska föra fram vin i kartong, och vin i påse, ännu mer i framtiden, eller vad tänker man göra? Hur rimmar det med det alkoholpolitiska uppdraget?

Den miljöintresserade kan hämta hela rapporten på Systembolagets sajt: www.systembolaget.se/press. Hör gärna av dig med kommentarer om du läser den.

Inga kommentarer:

Vår nya blogg finns här:

BKWine Magazine Blogg!