BLOGGEN HAR FLYTTAT!

Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!

Den finns nu på BKWine Magazine.

Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.

Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!

Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!


fredag, maj 14, 2010

”Mellanöl i livsmedelsbutiker = formel för fylleri”? (IOGT mfl spekulerar)

Under en period i slutet av sextiotalet och början av sjuttiotalet såldes mellanöl i livsmedelsbutiker. En kommentar på Monopolbloggen fick oss att titta närmare på det. Den som skrev kommentaren menade att det var ett bra exempel på att när alkohol säljs utanför monopolet (t.ex. i livsmedelsbutiker) så leder det till kraftigt ökad konsumtion. Skribenten hade nog tagit informationen direkt från IOGTs sajt, eftersom de skriver samma sak där: http://www.iogt.se/Fakta--argument/Lathund-for-nykterister/. Vi tittade lite närmare på statistiken. I t.ex. en CAN-Rapport om Drogutvecklingen i Sverige kan man se hur alkoholkonsumtionen utvecklats. Det visar sig mycket intressant. Under ”frihetsperioden” för mellanöl steg ölkonsumtionen en del. Den totala alkoholkonsumtionen ökade med hela 40 % säger IOGT och tar det som ett argument för monopolet. Men det visar sig att a) ölkonsumtionen steg kraftigt först men sjönk sedan tillbaks (nyhetens behag?), b) vinkonsumtionen steg kraftigt och stadigt under hela perioden, och c) spritkonsumtionen steg också kraftigt. Med andra ord: Mellanölet, som såldes i livsmedelsbutiker, bidrog en aning till den kraftiga ökningen av alkoholkonsumtionen, men jämförelsevis lite. Vin och sprit, som såldes i monopolbutikerna, stod för den största delen av ökningen. Vad drar du för slutsats av det? Samma som IOGT? (mer detaljerad info finns i länkarna ovan)

Inga kommentarer:

Vår nya blogg finns här:

BKWine Magazine Blogg!