BLOGGEN HAR FLYTTAT!

Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!

Den finns nu på BKWine Magazine.

Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.

Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!

Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!


onsdag, november 26, 2008

Gör kändisvinmakare vinet dyrare? – Ja.

Om en vingård anlitar en ”kändisvinmakare”, stiger då priset på vingårdens vin? Svaret är, inte förvånande, ja enligt en ny ekonomisk studie. Effekten är omedelbar och eventuellt tvåfaldig. Direkt när kändisvinmakare anlitas märks en uppgång i priset, dvs lång innan personen kan ha haft något inflytande på kvalitén på vinet – i ekonomiska termer en sk symboleffekt. Efter en lite längre tid, när vinmakarens kunskap och arbete har fått effekt på vinets kvalitet så kan det bli en prisuppgång i ett andra skede, pga en eventuellt förhöjd kvalitet, en sk substantiell effekt. Peter Roberts och Christopher Rider från Emory University och Mukti Khaire från Harvard University har nyligen publicerat en undersökning om detta kallad “Basking in Reflected Glory: Symbolic and Substantive Implications of Winemaker Mobility” som presenteras på Association of Wine Economists årliga kongress. Deras analys visar att den ”symboliska” effekten, dvs utan någon som helst skillnad i kvalitet, är en prisuppgång på 3%. Kanske mer förvånande i deras slutsatser är att kvalitén inte förbättras (mätt i vilka poäng vinet får i Wine Spectator). Med andra ord, om man anlitar en kändisvinmakare så säljer man vinerna dyrare men kvalitén går inte upp… Läs mer: wine-econ.org


| Kom på vinresa | Var är du? |
| Wine news on your site | Subscribe to updates | Vårt Nyhetsbrev |
© Copyright BKWine

Inga kommentarer:

Vår nya blogg finns här:

BKWine Magazine Blogg!