BLOGGEN HAR FLYTTAT!

Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!

Den finns nu på BKWine Magazine.

Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.

Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!

Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!


måndag, augusti 16, 2010

Vinförsäljning på internet är marginell, men ökar kraftigt

Den ojämförligt populäraste sortens butik att handla vin i är ”supermarkets/hypermarkets” (internationellt – i Sverige har vi ju inget val). De representerar runt 50% av all försäljning (940 M 9l-lådor). Å andra sidan så är det en försäljningskanal som verkar stagnera: tillväxten är i stort sett noll. Den näst populäraste butikstypen är specialiserade vinbutiker: 400 M 9l-lådor, men det är även det utan tillväxt. Den enda vinnaren verkar vara internet: försäljningen är pytteliten, mindre än 50 M 9l-l, men tillväxten är fantastisk: 20%. (Källa: Euromonitor International: Global Wine: Challenges and Opportunities Facing the Wine Industry)

Inga kommentarer:

Vår nya blogg finns här:

BKWine Magazine Blogg!