BLOGGEN HAR FLYTTAT!
Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!
Den finns nu på BKWine Magazine.
Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.
Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!
Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!
Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!
onsdag, augusti 18, 2010
Glasflaskan ohotad som vinförpackning, men plast, papp och aluminium knappar in
Glasflaskan står idag för 88% av alla vinförpackningar, räknat i antal enheter. ”Övrigt” står för endast 12% av alla vinförpackningar. Bland ”övrigt” är pappkartong (”tetrapack”, eller vad Systembolaget kallar ”papp”) störst. Det står för långt över hälften av de 12% som inte är glasflaska.
Kanske lite oväntat för en svensk som är van vid att mer än hälften av allt vin säljs i bag-in-box?
Bib har faktiskt mindre än 2% av den totala marknaden, ungefär lika mycket som PET-flaskan (plastflaskan). Icke-glas knappar dock långsamt in, tillväxten där är 4.8%, jämfört med endast 1.7% för glasflaskan (CAGR uppskattning för ’09-’14).
Om man istället för antal enheter tittar på antal liter vin så blir bilden an aning annorlunda: ”övrigt” får då 17% marknadsandel och bag-in-box blir störst i den delen med knappt hälften av volymen.
(Källa: Euromonitor International: Global Wine: Challenges and Opportunities Facing the Wine Industry)
Kanske lite oväntat för en svensk som är van vid att mer än hälften av allt vin säljs i bag-in-box?
Bib har faktiskt mindre än 2% av den totala marknaden, ungefär lika mycket som PET-flaskan (plastflaskan). Icke-glas knappar dock långsamt in, tillväxten där är 4.8%, jämfört med endast 1.7% för glasflaskan (CAGR uppskattning för ’09-’14).
Om man istället för antal enheter tittar på antal liter vin så blir bilden an aning annorlunda: ”övrigt” får då 17% marknadsandel och bag-in-box blir störst i den delen med knappt hälften av volymen.
(Källa: Euromonitor International: Global Wine: Challenges and Opportunities Facing the Wine Industry)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Vår nya blogg finns här:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar