BLOGGEN HAR FLYTTAT!
Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!
Den finns nu på BKWine Magazine.
Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.
Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!
Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!
Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!
onsdag, augusti 18, 2010
Bag-in-box – ett lokalt fenomen?
Man kan ju lätt tro att bag-in-box (boxvin) är den dominerande förpackningsformen om man ser det från svenskt perspektiv. Mer än hälften av allt vin säljs i BiB i Sverige (”det är ju så praktiskt”). Internationellt är det dock ganska annorlunda: bag-in-box är klart mest populärt i Sverige, följt av Sydafrika och Australien, de två marknader som var pionjärer. Nedan är tio-i-topp, enligt Euromonitor International:
1. Sverige: 18% marknadsandel, räknat i antalet enheter (OBS: räknat i förpackningsenheter, inte i volym vin)
2. Sydafrika: 9%
3. Australien: 7.5%
4. USA: 7%
5. Danmark: 4%
6. Grekland: 3.5%
7. Frankrike: 2.5%
8. Ryssland: 2%
9. Kanada: 1.5%
10. Nederländerna: 1.5%
(Källa: Euromonitor International: Global Wine: Challenges and Opportunities Facing the Wine Industry)
1. Sverige: 18% marknadsandel, räknat i antalet enheter (OBS: räknat i förpackningsenheter, inte i volym vin)
2. Sydafrika: 9%
3. Australien: 7.5%
4. USA: 7%
5. Danmark: 4%
6. Grekland: 3.5%
7. Frankrike: 2.5%
8. Ryssland: 2%
9. Kanada: 1.5%
10. Nederländerna: 1.5%
(Källa: Euromonitor International: Global Wine: Challenges and Opportunities Facing the Wine Industry)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Vår nya blogg finns här:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar