BLOGGEN HAR FLYTTAT!

Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!

Den finns nu på BKWine Magazine.

Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.

Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!

Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!


tisdag, juli 04, 2006

Vet du inte vad du vill? – Fråga Anitra. Hon vet.

Systembolaget hade nyligen en ny besynnerlig politisk propagandakampanj: "Lilla Monopolanalysen". Ring till Systembolaget och svara på fem frågor så ringer Anitra Steen (VD för monopolet) tillbaks och talar om för dig om du är för eller emot monopolet. Det är ju bra att man får veta vad man tycker från betrott håll. Frågorna var av typen ”Tycker du det är viktigt med ålderskontroll?” (inte svårt att gissa hur Anitra tolkade den frågan – självklart kan bara monopolet ha en effektiv ålderskontroll) och ”Tycker du att det är bra med ett stort sortiment i en och samma butik?”. Vad det har med riksdagsbeslutet om monopol att göra är dock oklart. Att döma av en nyligen publicerad rapport av Timbro om statliga bolags finansiering av politisk propaganda kan man uppskatta att Systembolaget lägger ner sådär en 40 miljoner kronor per år på politisk propaganda (”Vi är så bra”, ”Utan monopolet blir det mörker”...). Inte dåligt med ett sådant extrabidrag till politiska kampanjer, speciellt i ett valår.

Inga kommentarer:

Vår nya blogg finns här:

BKWine Magazine Blogg!