BLOGGEN HAR FLYTTAT!

Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!

Den finns nu på BKWine Magazine.

Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.

Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!

Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!


torsdag, juni 18, 2009

Ta tempen på den internationella vinmarknaden

Sopexa, den franska marknadsföringsbyrån för vin och (andra) jordbruksprodukter, har genomfört en stor enkät som tagit tempen på den internationella vinmarknaden: Wine Trade Monitor. Studien omfattar 1400 besvarade enkäter med inköpare och andra branschmänniskor i 16 av de viktigaste länderna. Undersökningen kommer att bli årligen återkommande. Rapporten kommer att presenteras på den snart ståndande mässan Vinexpo i Bordeaux, men redan nu kan BKWine presentera några av de intressantaste slutsatserna (NB: undersökningen omfattar endast lättviner; inte champagne och sprit):

  • Vinmarknaden 2008: 51 % av de svarande hade en ökad vinförsäljning under 2008 och 23 % hade en stabil försäljning. Mao hela 74 % hade en stabil eller ökad försäljning, trots krisen
  • 2009: 48 % ger ser positivt på försäljningen för 2009
  • Däremot varierar optimismen för 2009 från land till land.
  • --De mest optimistiska: Kina, Nederländerna, Indien, Hong Kong, och Belgien.
  • --Pessimisterna innefattar Taiwan, Ryssland, Danmark, Schweiz och USA
  • Rosé fortsätter att vara populärt: 25 % ser en ökad efterfrågan på rosé. Även här stora landskillnader:
  • --Optimister: UK, Danmark, Nederländerna, USA, Kanada;
  • --Pessimister: Kina, Taiwan, Korea, Schweiz.
  • Tre segment anses speciellt intressanta av respondenterna:
  • --AOC/AOP/IGP-vin,
  • --druvsortsviner och
  • --ekologiska viner
  • Hela 25 % anser att biologiska kommer att öka, vilket är en hög siffra med tanke på att det idag är en mycket liten del av vinerna som är ekologiska. (Om vi minns rätt är det runt 2 % av produktionen som är ekologisk.)
  • Vilka marknader efterfrågar mest de olika segmenten?
  • --AOC/AOP/IGP: Asien (generellt), Danmark, Belgien, Kanada (19+ %)
  • --Druvsortsviner: Indien, Singapore, Tyskland, USA, UK (45+ %)
  • --Ekologiskt: Kanada, Japan, USA, Danmark, Nederländerna (29+ %)
  • Kommentar: AOC/AOP och druvsortsviner är mao inte motstridiga produkter, utan kompletterar snarare varandra, och fungerar olika bra på olika marknader. Tar man hänsyn till marknadernas storlek är druvsortsviner klart viktigast idag (% angiven är summan av de länder i listan i förhållande till totala exporten, endast de större länderna räknade). Ser man framåt så får de kanske konkurrens av AOC/AOP-segmentet tack vare Asiens tillväxtpotential.
  • Druvsorter:
  • --Cabernet sauvignon och chardonnay leder stort (82 % resp 72 % nämnde dem)
  • --Merlot, pinot noir, sauvignon blanc och syrah kommer i en andra grupp (44-59 %)
  • --Malbec, pinot gris och riesling ligger också bra till (20-30 %)
  • --Nischdruvor som också placerade sig väl: tempranillo, grenache, chenin blanc
  • Lågalkoholviner: Avalkoholiserade viner, med låg eller ingen alkoholhalt, ansågs generellt ointressanta och utan markandspotential
  • Pris: lågpris- och mellanprisklassen leder stort i att nämnas positivt (71 % resp 67 %). Dock stora skillnader mellan länder:
  • --Lågprisländer: UK, USA, Kanada, Singapore, Ryssland och Indien
  • --Mer inriktade på premiumviner: Kina, Hong Kong, Singapore, Taiwan (uppenbarligen är Sg intresserad av både dyrt och billigt)
  • Sammanfattningsvis:
  • --Mest intressanta marknader för franska viner: Kina, Hong Kong (enligt respondenternas bedömning)
  • --Mindre intressanta marknader: UK, USA, Taiwan, Ryssland, Schweiz, Danmark
  • --Franska vinproducenter bör lägga större vikt vid druvsortsviner (utan att för den skull lämna AOP/AOC-viner därhän)
  • --Vinproducenterna måste lära sig att lägga större vikt vid vad marknaden (marknaderna) efterfrågar
Rapporten, Wine Trade Monitor av Sopexa, kommer att presenteras i sin helhet på Vinexpo i Bordeaux 24 juni – värt att besöka. Riktigt intressant blir det förstås i framtiden när man kan börja se trender. Mer info www.e-sopexa.com

Inga kommentarer:

Vår nya blogg finns här:

BKWine Magazine Blogg!