Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!

fredag, december 05, 2008

Bokrecension: The Wines of Burgundy

The Wines of Burgundy
Av: Clive Coates
University of California Press, £35, ISBN 978-0520250505

Det är en mäktig bok: 1872 gram, 878 sidor. Det finns böcker som inte går att förbigå, det här är en sådan. Letar man efter en bok om Bourgogne så måsten man titta på, och överväga denna. Också därför att trots att Bourgogne är ett av världens främsta vindistrikt så finns det relativt få bra böcker skrivna om området (men detta är en). Det finns få skribenter som kan Bourgogne lika bra som Coates. Sedan ett par år tillbaks så bor dessutom denne engelske författare bland vinrankorna i hans favoritdistrikt. Upplägget av boken är klassiskt (som vinerna). Coates börjar med en allmän introduktion där han berättar om hur Bourgogne ”fungerar” med både odlare negocianter. Han går även in på traditionella och moderna vinproduktionsmetoder, dock i relativ korthet. Sedan följer beskrivningar av alla kommuner med detaljer om historia, jordmån och inte minst (korta) odlarprofiler. Del två i boken (som omfattar nästan två tredjedelar) fylls av en genomgång av alla årgångar från 2006 till 1959, med en uppsjö av detaljerade provningskommentarer av viner som Coates har provat. Boken är en omarbetad upplaga av Coates tidigare bok ”Côte d’Or”. Den boken hade lite mer fokus på odlare och (något) mindre på provningsanteckningar. Och nog hade vi fördragit att Coates hade behållit det fokus och kanske ännu mer än i den tidigare boken ägnat mer utrymme åt att beskriva och berätta om odlarna (vilket är helt avgörande i Bourgogne) snarare än 500 sidor med vinkommentarer (vem orkar med det, och varför?). Men trots det är detta en viktig bok för Bourgogne-entusiastens bokhylla!

Köp boken. Mer recensioner.

| Kom på vinresa | Var är du? |
| Wine news on your site | Subscribe to updates | Vårt Nyhetsbrev |