BLOGGEN HAR FLYTTAT!

Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!

Den finns nu på BKWine Magazine.

Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.

Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!

Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!


tisdag, mars 15, 2011

Vingårdsnamnen och jorden viktigare än druvorten i Bourgogne, säger BIVB

Representanter från BIVB – Bureau Interprofessionel des Vins de Bourgogne – var i Stockholm nyligen tillsammans med ett 20-tal vinodlare och BKWine passade på att få en pratstund med Raphaël Dubois, vinodlare tillsammans med sin syster i Prémeaux-Prissey, men också kommunikationsansvarig på BIVB. Temat för Stockholmsevenemanget var terroir och climats. Man vill föra fram det unika med Bourgogne. Den stora variationen i jordmån och terroir, det som har gett upphov till en mängd olika climats och lieu-dit, alltså separata lägen, vingårdar och markplättar. Dessa namn sätts ofta ut på etiketterna. Det kan vara en premier cru, en grand cru eller bara en del av en vingård som förtjänar att vinifieras separat.

Det var munkarna som redan på medeltiden delade in jorden i Côte d’Or i en mängd olika lägen – climats. Bourgogne kan tyckas vara en vinregion nedtyngd av traditioner men Raphaël Dubois menar att den unga generationen idag tänker modernt och har ett öppet sinne. ”De senaste tio åren är det många unga som tagit över efter sina föräldrar men också många som kommit utifrån, från andra regioner i Frankrike och från andra länder. De är alla fascinerade av Bourgogne och de möjligheter som vår unika terroir ger, men de vill också att Bourgogne ska uppfattas som en dynamisk vinregion”, säger han. ”Det är viktigt att vi kan förklara för konsumenterna de stora skillnaderna vi har mellan olika lägen, även om det ibland bara skiljer några meter. Konsumenter har ibland svårt att förstår begreppet terroir och vissa undrar varför vi inte bara kan skriva ut druvan och producentens signatur på etiketten!” Det kan naturligtvis inte Raphaël, eller någon annan heller, tänka sig. Visst kan det vara besvärligt, menar han, att göra kanske 20-25 olika viner på 15 hektar. Men det är det värt.

”Bourgogne är inget nybörjarvin”, menar Raphaël, ”vår målgrupp är snarare människor som redan känner till en del om vin. De som redan känner till våra druvor är mer mottagliga för begrepp som terroir och climat.”

Inga kommentarer:

Vår nya blogg finns här:

BKWine Magazine Blogg!