
Som väntat blev 2009 ett svårt år även för Champagne – det vindstrikt som annars under de senaste åren klarat sig ekonomiskt bra mycket bättre än i stort sett alla andra. Försäljningen sjönk med ”endast” 9 %. Vissa tidigare siffror hade tytt på -25 % eller värre. Man skeppade 293 miljoner flaskor. Franska marknaden sjönk inte och den representerar drygt 60 % av totalen. Där man tappade mark i Europa var framför allt Storbritannien, Italien, och Spanien inom EU. Europa var ner med 17 %. Och i ”övriga världen” föll försäljningen med 25 %. Dessa siffror är räknat i volym. Ser man istället på värdet så var fallet större: totalt -17 %, pga prispress och kraftigt vikande efterfrågan på de dyra lyxcuvéerna (man kanske kan snappa up en Clos d’Ambonnay riktigt billigt nu – ”hallå, specialpris, bara för dig, endast $2000 för en flarra”?). Allt detta får förstås efterverkningar: Vitisphere.com rapporterar att t.ex. Piper-Heidsieck avskedar en fjärdedel av sina anställda (man har tappat 42 % i omsättning). CIVC, producentorganisationen, tror dock på ett ljusare 2010 eftersom man har uppfattningen att världskonsumtionen under 2009 varit större än försäljningen från Champagne, med andra ord att lagren i distributionskanalerna minskat. Tja, det lär vi väl få veta om ett år. Läs mer i
Vitisphere.com
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar