
Det verkar vara trendigt att kombinera vin och ekonomi och att organisera konferenser om vin. Tidigare i år skapades
American Association of Wine Economists, som även publicerar en tidning i stil med Harvard Business Review,
The Journal of Wine Economics. För lite sedan avhölls den tredje internationella
Wine Business & Marketing Conference i Montpellier. Båda dessa är mycket vetenskapligt inriktade med deltagande framför allt av forskare. Fokus är förvisso vetenskapligt men det finns mycket matnyttigt både om provning och provningsteknik men också om konsumentbeteenden, marknadsföring och annat. Mer ”populärvetenskapligt” är följande två: Varje januari organiserar Skalli & Rein (en fransk konsultfirma) en konferens kallad
WineEvolution om hur man säljer vin på olika marknader runt om i världen. En annan konferensorganisatör är William Reed som 6 september organiserar
The International Wine Conference 2006 som är lite mer inriktad på England men som också handlar om försäljning och marknadsföring. Vi följer gärna detta specialområde i detalj i fortsättning så om du har någon information som rör sådana saker så hör gärna av dig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar