BLOGGEN HAR FLYTTAT!

Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!

Den finns nu på BKWine Magazine.

Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.

Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!

Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!


onsdag, september 06, 2006

Vin, affärer och marknadsföring

040305-1-k467-0009Det verkar vara trendigt att kombinera vin och ekonomi och att organisera konferenser om vin. Tidigare i år skapades American Association of Wine Economists, som även publicerar en tidning i stil med Harvard Business Review, The Journal of Wine Economics. För lite sedan avhölls den tredje internationella Wine Business & Marketing Conference i Montpellier. Båda dessa är mycket vetenskapligt inriktade med deltagande framför allt av forskare. Fokus är förvisso vetenskapligt men det finns mycket matnyttigt både om provning och provningsteknik men också om konsumentbeteenden, marknadsföring och annat. Mer ”populärvetenskapligt” är följande två: Varje januari organiserar Skalli & Rein (en fransk konsultfirma) en konferens kallad WineEvolution om hur man säljer vin på olika marknader runt om i världen. En annan konferensorganisatör är William Reed som 6 september organiserar The International Wine Conference 2006 som är lite mer inriktad på England men som också handlar om försäljning och marknadsföring. Vi följer gärna detta specialområde i detalj i fortsättning så om du har någon information som rör sådana saker så hör gärna av dig.

Inga kommentarer:

Vår nya blogg finns här:

BKWine Magazine Blogg!