BLOGGEN HAR FLYTTAT!
Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!
Den finns nu på BKWine Magazine.
Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.
Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!
Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!
Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!
torsdag, september 24, 2009
“Gårdsförsäljning av vin snart möjligt” – Orwellsk lång näsa!
Man undrar om det är rubrikskrivaren eller Systembolagets VD som vill föra oss bakom ljuset. DN publicerade nyligen en ”insändare” eller möjligen en debattartikel med rubriken ”Gårdsförsäljning av vin snart möjligt”. ”Insändaren” är skriven av Magdalena Gerger, Systembolagets VD sen i våras.
I själva verket handlade artikeln om hur Systembolagets VD totalt utesluter alla möjligheter till att tillåta gårdsförsäljning. Gergers plan för att införa ”gårdsförsäljning” innebär att de som besöker en gårdsproducent kan få knappa in en beställning via internet på gårdens vin: ”Varorna kan sedan hämtas i någon av Systembolagets 412 butiker, antingen på semesterorten eller hemmavid”, skriver Magdalena Gerger i DN. (Längre ner i texten medger hon dock att hennes grundsyn är att ”starka skäl talar emot att i Sverige tillåta […] gårdsförsäljning”.)
Ett av skälen för att inte tillåta gårdsförsäljning är att Gerger tror att gårdsförsäljning skulle leda till ökad alkoholism och mer alkoholskador.
Så Gergers lösning är att tillåta gårdsförsäljning, men endast i Systembutiker… Som Alf Tumble säger på Dricks: ”Lite som att besöka sitt favoritmejeri, peka ut en fin ost och sedan åka in till stan och hämta ut den på Konsum!”
Ett lustigt sammanträffande är att DN också hade en artikel om George Orwell som skrev bl.a. boken 1984. Han har gett upphov till uttrycket Orwellska, ett språkbruk där man förvränger verkligheten, förnekar verkligheten, indoktrinerar och manipulerar, genom att till exempel använda ett språk med ord som om de betydde motsatsen av vad de egentligen betyder. I boken skriver han t.ex. om Fredsminsteriet vars uppgift är krigföring. Ungefär som ”gårdsförsäljning är snart möjlig”, eller ”Sverige har ett av världens bästa utbud av vin, tack vare Systembolaget” osv.
Anders Johannesson, småföretagarexpert på LRF, säger dock till ATL Lantbrukets Affärstidning att en sån försäljning via internet skulle göra vinet dubbelt så dyrt för kunderna jämfört med om det fick säljas direkt på gården. På grund av den småskaliga produktionen, dvs de små volymerna det skulle handla om, skulle vinet bli orimligt dyrt i Systembutiken. Transportkostnaden kan uppgå till 115 kronor per flaska. Läs mer här . Eller kanske Systembolaget har tänkt sig att subventionera transporten, på samma sätt som man gör för sitt eget sortiment?
Kommentera i Monopolbloggen.
I själva verket handlade artikeln om hur Systembolagets VD totalt utesluter alla möjligheter till att tillåta gårdsförsäljning. Gergers plan för att införa ”gårdsförsäljning” innebär att de som besöker en gårdsproducent kan få knappa in en beställning via internet på gårdens vin: ”Varorna kan sedan hämtas i någon av Systembolagets 412 butiker, antingen på semesterorten eller hemmavid”, skriver Magdalena Gerger i DN. (Längre ner i texten medger hon dock att hennes grundsyn är att ”starka skäl talar emot att i Sverige tillåta […] gårdsförsäljning”.)
Ett av skälen för att inte tillåta gårdsförsäljning är att Gerger tror att gårdsförsäljning skulle leda till ökad alkoholism och mer alkoholskador.
Så Gergers lösning är att tillåta gårdsförsäljning, men endast i Systembutiker… Som Alf Tumble säger på Dricks: ”Lite som att besöka sitt favoritmejeri, peka ut en fin ost och sedan åka in till stan och hämta ut den på Konsum!”
Ett lustigt sammanträffande är att DN också hade en artikel om George Orwell som skrev bl.a. boken 1984. Han har gett upphov till uttrycket Orwellska, ett språkbruk där man förvränger verkligheten, förnekar verkligheten, indoktrinerar och manipulerar, genom att till exempel använda ett språk med ord som om de betydde motsatsen av vad de egentligen betyder. I boken skriver han t.ex. om Fredsminsteriet vars uppgift är krigföring. Ungefär som ”gårdsförsäljning är snart möjlig”, eller ”Sverige har ett av världens bästa utbud av vin, tack vare Systembolaget” osv.
Anders Johannesson, småföretagarexpert på LRF, säger dock till ATL Lantbrukets Affärstidning att en sån försäljning via internet skulle göra vinet dubbelt så dyrt för kunderna jämfört med om det fick säljas direkt på gården. På grund av den småskaliga produktionen, dvs de små volymerna det skulle handla om, skulle vinet bli orimligt dyrt i Systembutiken. Transportkostnaden kan uppgå till 115 kronor per flaska. Läs mer här . Eller kanske Systembolaget har tänkt sig att subventionera transporten, på samma sätt som man gör för sitt eget sortiment?
Kommentera i Monopolbloggen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Vår nya blogg finns här:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar