
- Försäljningen kommer att öka! På lång sikt: 72% tror att försäljningen kommer att öka 2011. För 2010 är man mer begränsat optimistisk: 58% tror att försäljningen kommer att öka. Förra årets undersökning visade att endast 47% trodde att försäljningen skulle öka ’09, så det är en kraftigt ökande optimism.
- Asien, Ryssland, USA mest positiva: Mer än 90% av de tillfrågade i Kina och Hong Kong tror att försäljningen kommer att öka 2011. I Ryssland och USA ligger siffran på över 80%. Men man tror på en uppgång redan 2010. På de flesta andra marknader är man mindre optimistisk för 2010, men i stort sett alla ser ljust på 2011.
- Franska viner ökar, men mindre: Vad gäller franska viner tror 44% på en ökad försäljning 2010 och 56% på en ökad försäljning 2011. Att jämföra med de generella siffrorna 58% respektive 72%. Man är alltså lite mindre optimistisk vad gäller franska viner, än viner i allmänhet.
- Asien till Frankrikes räddning?: De marknader som tror mest på en ökning av försäljningen av franska viner är Kina (90% positive både 2010 och 2011), Hong Kong (drygt 70%, resp drygt 80%) och Ryssland (60%, resp 75%)
- Nya marknader vill ha appellationsviner, etablerade marknader vill ha druvviner: De marknader som mest efterfrågar appellationsviner (AOP/IGP) är Kina och Hong-Kong, de som är mest positiva till druvsortsviner är USA och UK. Ser man på tendenserna så ökar efterfrågan på AOP/IGP i Kina, Taiwan och Ryssland. Efterfrågan på druvviner ökar i Kina, Taiwan, USA, Schweiz och Japan.
- Efterfrågan på billiga viner minskar och på dyrare viner ökar den: 57% tror att det kommer vara stor eller ganska stor efterfrågan på billiga viner 2010, vilket är en nedgång från 71% 2009. De marknader som framför allt efterfrågar billiga viner är Belgien, Nederländerna och USA. Man ser däremot positivt på utvecklingen för exklusivare (”premium”-) viner: 43% tror på en stark eller ganska stark efterfrågan under 2010, vilket är en ökning från endast 25% för 2009. De mest premium-inriktade marknaderna är de i Asien.
- Image, Frankrike i topp i Asien: Franska viner har ett mycket gott rykte i Asien och Ryssland där man ligger långt före konkurrenterna vad gäller ”image”. Däremot är man inte i topp i Europa och USA, t.ex. 3e plats i Danmark, 4e plats i USA och Kanada, och 5e plats i Schweiz…
Rapporten är gjord i början på året av Sopexa och finns till försäljning, med långt mer detaljer än här. Mer info på www.Sopexa.com.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar