Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!

onsdag, december 09, 2009

Bokrecension: South-West France, the Wines and Winemakers

South-West France, the Wines and Winemakers
Av: Paul Strang, foto Jason Shenai
Förlag: University of California Press

http://www.bkwine.com/images/books/south-west-france-wines-winemakers.jpgDen här boken har varit på gång länge och nu är den äntligen (!) publicerad. Låt oss börja här: om du så bara är en aning intresserad av viner från andra distrikt än de stora-och-kända så ska du läsa den här boken. Den täcker en rejäl bit av Frankrike, Sydväst (le Sud-Ouest), där det finns en uppsjö av olika viner och vinstilar. Det är verkligen ett ambitiöst projekt, men Paul Strang klarar av det med glans. Det är också ett område som verkligen förtjänar att upptäckas mer av vinälskare världen över. Några av områdena är i alla fall en aning bekanta, Madiran och Cahors i första hand, men även de är väl bara knappt på smakradarn för de flesta vindrickare.

Problemet är, som Strang påpekar, att de allra flesta producenter är små familjefirmor, med begränsad produktion och med obefintlig marknadsföringsbudget. Därför hittar de aldrig till hyllorna i monopolbutikerna (eller de stora livsmedelskedjorna på fria marknader) – dit kommer bara de stora, och mer industriella vinerna. Så i de flesta fall måste man verkligen anstränga sig för att hitta de här vinerna, antingen i specialistbutiker (där det finns sådana) eller direkt på plats. Och då är Paul Strangs bok en ovärderlig hjälp och guide för att hitta de bästa vinerna.

Större delen av boken består av producentprofiler, men varje distrikt få också en rejäl beskrivning av geografi, regler, druvsorter osv. Druvsorter är dessutom något som förtjänar ett särskilt omnämnande – i Le Sud-Ouest finns det en häpnadsväckande mångfald av gamla lokala, traditionella druvsorter, som ofta inte odlas någon annan stans. Många producerar mycket intressanta och karaktärsfulla viner (och en del besynnerliga också).

Det är en njutning att läsa boken och tänka på några av de viner man provat, eller att längta efter nya viner att smaka. Två svagheter att nämna: varför har inte bilderna fått några bildtexter? Nu får man gissa sig till vad de visar. Det hade varit trevligt med mer bildmaterial också – det är en så vacker region så att det hade varit värt besväret. Men bokredaktörer gillar kanske inte när sidantalet bara växer och växer. Absolut en bok att läsa om viner som man absolut bör pröva.

Klicka här för mer bokrecensioner på siten www.bkwine.com. Där kan du också köpa böckerna från internetbokhandlare.