BLOGGEN HAR FLYTTAT!

Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!

Den finns nu på BKWine Magazine.

Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.

Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!

Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!


söndag, december 20, 2009

BKWines provningskommentarer, julviner: champagne, portvin och annat starkvin

Bara för någon dag sedan skickade vi ut den vanliga Briefen, så denna nyhetskommentar kommer tätt inpå.

Men det handlar om ”juldrycker” så det är ju viktigt att du får den i god tid innan jul! Det här är nämligen en specialrapport om champagne, portvin och andra starkviner - julartiklar 2009 del 2!

För några veckor sedan fick du del 1 som handlade om julöl och glögg, du hittar den här: http://www.bkwine.com/vininformation/nyhetsprovningar.htm

Innan vi släpper Jack lös på portvinerna och champagnerna så påminner vi om två saker:

1. Boklansering i Helsingborg 18 januari

18 januari har vi en lansering och presentation av vår nya bok Ett Vin Blir Till. Vi är båda på plats och berättar om boken (som vi även säljer till specialpris under kvällen). Vi lottar ut två exemplar av boken vid presentationen. Mer info om boklanseringen: http://ettvinblirtill.wordpress.com/.

2. Vinter- och vårresor

Det finns några få platser kvar till Sydafrika. Boka nu om du är intresserad! Senare under våren blir det Champagne / Chablis / Bourgogne, Bordeaux och Toskanas vin & mat. Mer info nedan. Boka nu!

Kanske ett sista-minuten-tips för dig som inte ordnat julklapparna ännu?

Nu till vinerna. Över till Jack!

Jacks kommentarer om champagne, portvin och andra starkviner - julartiklar 2009 del 2

"Bästa vinvän,

I denna min andra och sista rapport till Dig som vill ha tips och råd inför helginköpen kommer här en special med fokus på champagne och portvin tillgängligt i bolagets ordinarie sortiment. Jag har provat igenom ca 200 produkter och valt ut det just nu bästa och mest prisvärda, ett urval jag tror Du har glädje av när Du slipar på Din inköpslista inför julen. [. . .]

Om Du läser detta före jul borde huvuddelen av vinerna fortfarande finnas kvar men vänta inte för länge eftersom mycket brukar ta slut före nyår, särskilt bland de mousserande. Generellt gäller också denna gång att flera av de riktigt intressanta köpen rör flaskor som bör lagras, så kanske skall det Du köper nu bli en julklapp till Dig själv att lägga under granen om några (ibland många) år. [. . .]

Jag provat igenom bolagets samlade utbud och här finns en hel del riktigt bra att välja bland. Glöm inte heller alla de champagner som kom 1 december (se min decemberrapport), där många verkligt prisvärda flaskor lanserades.
Om vi först går utanför Champagne, finns då där något att hämta? Jo, jag har t.ex. några mousserande från både Sydafrika, Nya Zeeland och Bourgogne på min rekommenderat-lista. [. . .]

Jag kan konstatera att bra champagne finns just nu tillgängligt för de flesta. Jag har i min lista med de bästa champagnerna hittat inte mindre än elva viner! Inte illa men så köper vi enligt bolagets statistik tydligen friskt av dessa viner trots kristider. Bästa champagne just nu är helt klart . . .

Jag har inför stundande juletider ännu en gång tappert(?) kämpat mig igenom en totalgenomgång av systembolaget fasta sortiment av starkviner naturligtvis med fokus på vad som kan vara av särskilt intresse för Dig och Din julplanering. En hel del är bra men alltför mycket bör lämnas med tystnad. Låt mig också redan nu varna för att Du som har siktet inställt på inköp av vintage port blir besviken. De få (men bra) viner Du kan köpa idag bör dessvärre alla lagras, så är VP och stilton julens höjdpunkt för Dig får Du hitta andra inköpskanaler. Men lugn, utbudet ger Dig ändå stora möjligheter till en fridfull jul även som porvinstälskare. Vad skall Du då välja och till vad? Låt mig gå igenom en generisk julhelgen, steg för steg och se vad vi kan hitta och till vad. . .

[Uppsittar-port, risgrynssherry, kalleankavin, julmiddags- och stiltonport, godsaker till godsaker osv. . .]"

Introduktionen följs givetvis av Jacks innehållsrika "listor" och kommentarer på alla vinerna!

Läs fortsättningen på siten här: Nya Viner: http://www.bkwine.com/vininformation/nyhetsprovningar.htm

Kommentarer? Synpunkter?

Har du kommentarer på nyhetsutsläppet, eller på vad vi säger om det? Vill du dela med dig av dina egna åsikter om vinerna? (Vi vill gärna höra!)

Inga kommentarer:

Vår nya blogg finns här:

BKWine Magazine Blogg!