
Det är den franska statsfinansierade organisationen ANPAA (Association Nationale de Prevention en Alcoologie et Addictologie) som drog kampanjen inför rätta. Domstolen menar att den slogan som används, tillsammans med bilden (en champagneflaska omgiven av rosa rosenblad mot svart bakgrund) bröt mot givna normer i det att den hade som syfte att skapa en idéassociation mellan champagnekonsumtion och att ha en euforisk inställning till livet (”voire la vie en rose”).
Man får anta att ANPAA ser detta som ett stort steg framåt för att minska drogmissbruket och alkoholismen i Frankrike. De måste ju trots allt göra skäl för sin 70-miljonersbudget (om vi minns rätt siffra). Euro alltså. Nu får de alltså ytterligare 30.000 at sätta sprätt på. Kanske fira segern med champagne?

Läs mer decanter.com och actualite.aol.fr och varför inte ANPAAs triumfatoriska pressmeddelande www.anpaa.asso.fr. Man undrar hur länge Frankrike ska stå ut med ANPAA... Läs mer om denna häpnadsväckande affär här thepost.ie ”This is a potentially dangerous product” säger Patrick Elineau, direktör på ANPAA.
FIJEV, den internationella vinjournalistföreningen, har gjort ett upprop som man kan skriva under på internet, för att protestera mot att domstolsutslaget mot Le Parisien jämställer redaktionell text, skriven av en journalist med syfte att informera, jämställs med annonsering. Om domen i Le Novel Observateur nouvelobs.com. Och i Decanter. Läs mer om petitionen här Drinksmediawire.com Skriv gärna under petitionen här.
| Kom på vinresa | Var är du? |
| Wine news on your site | Subscribe to updates | Vårt Nyhetsbrev |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar