Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!

tisdag, maj 08, 2007

Bokrecensioner

The Art & Science of Wine
Av James Halliday & Hugh Johnson
Mitchell Beazley – ny upplaga av en klassiker

Man ska inte avskräckas av titeln. Det är ingen extremt teknisk bok. Tvärt om är det en lättläst men mycket informativ bok – författarna är två av vinlitteraturens giganter så konstigt vore det annars. När du läst boken så kommer du att ha en riktigt bra förståelse av vin, vinodling och vinproduktion. Du är kanske inte en vinmakarexpert, men sådant finns det skolor för. Boken är uppdelad i tre delar: I Vingården, I Vinanläggningen, och I Flaskan. Allt från terroir och konstbevattning, över produktionsmetoder för olika vinstilar, till hur vinet åldras och, inte minst på modet idag, hur man försluter flaskan. En faktiskt ganska unik vinbok – ingen annan bok förklarar så mycket tekniska begrepp på så lättfattlig prosa. Mycket läsvärd.

Köp boken: AdLibris | Bokus | Amazon.co.uk | Amazon.com

The Wine Atlas of Australia
Av James Halliday
Mitchell Beazley

Ett måste för den som är förtjust i australiska viner. Det är en baddare till bok – 312 sidor i stort format – men den innehåller också snart sagt allt om Australien. Varje kapitel tar upp ett deldistrikt: det börjar med en karta och en introduktion till distriktet, med klimatjordmån osv. Sedan följer ett urval (eller är det alla?) av de bästa producenterna. En hel del praktisk information ingår för den som vill planera en resa, t.ex. adresser (inklusive web) och information om provningsmöjligheter och om vingården har restaurang. Hela boken är illustrerad av ett vackert bildmaterial. Som sagt, en tungviktare för södra halvklotet.

Rare Malts, Facts, Figures and Taste
Av Ulf Buxrud
Quiller Publishing

Till att börja med var jag lite tveksam. Varenda whisky som omnämns i boken kommer från samma firma, Diageo och deras ”Rare Malt Selection”, så är det en reklambok? Sen tänkte jag att kan man skriva en bok om Château Margaux (som exempel) varför då inte om en viss whiskyproducent? Så tveksamheten kastades överbord (fast synd med en lite vilseledande titel) och boken är en fascinerade översikt över många olika destillerier, som alla gjort whisky som tappats av Diageo i deras samling, en del som inte lägre existerar, inklusive provningskommentarer förstås. Ett stycke whiskyhistoria. Skrivna a Ulf Buxrud – en hängiven whiskyfantast. Boken är illustrerad av en del bilder, inte alltid av bästa kvalitet, och själv skulle jag gärna avstått från några av alla bilder på flaskor och kartonger för att fått med lite mer miljöbilder. Läsning och njutning för whiskyentusiasten.

How to build and start your own wine cellar
Av Chris Miley
Redwine Publications, www.redwinepublications.com, www.winecellarsecrets.com

En e-bok (pdf) om vinkällare. Den innehåller faktiskt även en del allmänt om vin och vinhistoria, men det mesta handlar just om källare. Boken är ingen gör-det-själv-manual med ritningar osv utan mer en samling tips och råd om vad man ska tänka på. Den innehåller även en del praktiska rekommendationer om vilka kylaggregat man ska välja, och annat nyttigt när man ska bygga sig en källare. Kortfattad men användbar om du funderar på hur du ska gå till väga för att skapa dig en källare.

Glöm inte att vi har en hel avdelning med recensioner och rekommendationer av vinböcker på siten. Där finns massor av lästips för den vin- och matintresserade: bokhyllan.

Nytt i högerkolumnen:
- Rösta på Briefen