BLOGGEN HAR FLYTTAT!

Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!

Den finns nu på BKWine Magazine.

Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.

Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!

Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!


söndag, december 31, 2006

Är vin skadligt för tänderna?

http://www.bkwine.com/images/vote.jpgBåde ja och nej om jag ska tala av egen erfarenhet och efter vad min tandläkare säger. Om jag provar mycket vin (speciellt vita) så visst tär det på tänderna. Det kan kännas riktigt kusligt att borsta tänderna efter ett antal hundra viner. Syran fräter förstås. Jag har också hört allvarlig avrådan från att borsta tänderna efter mycket vinprovande, eftersom tändernas försvarssystem, emaljen, skulle vara så tärd att man lätt kan skada den med för kraftig tandborstning. Å andra sidan så påpekar tandläkaren att det faktiskt håller rent effektivt. För en lite mer grundlig syn på problemet kan jag hänvisa till två artiklar i Wines and Vines:
Artikel 1
Artikel 2

Inga kommentarer:

Vår nya blogg finns här:

BKWine Magazine Blogg!