BLOGGEN HAR FLYTTAT!

Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!

Den finns nu på BKWine Magazine.

Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.

Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!

Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!


lördag, november 17, 2007

Primörförsäljningen och nyhetsutsläppen i kaos? Systembolagets kö- och beställningssystem fungerar inte?

040330-1-k5-0015 Man kan fråga sig det i alla fall. Tydligen var det högt tryck på efterfrågan när de s.k. primörerna började säljas 15 oktober. Vissa Systembolag hade tagit emot beställningar i förtid och skickade dem til centralen ”två minuter i” medan på andra Bolag fick man stå och köa och kunde inte få iväg sin beställning förrän ”fem minuter över”. Godbitarna, får man förmoda, gick till dem som hann först. Enligt uppgift har detta lett till att Systembolaget ser över sina rutiner (man hade redan inför primörlanseringen helt lagt om rutinerna för att det skulle bli mer ”rättvist” men det gick visst inte så bra) inför novemberlanseringen. SB säger t.ex. i ett pressmeddelande ”Nu tar vi ett nytt grepp”, ”Klockan 10.05 torsdagen den 1 november släpps sju olika [DRC viner] för beställning”. Men inte heller det fungerade särskilt bra, om man ska tolka kommentarerna på det originella forumet på Vinklubben.se. Inget ämne verkar ha inspirerat forumskribenterna så som detta. Läs om primörlanseringen, kön för att få köpa Romanée Conti och om nyhetsförsaljningen i november. Värt att läsa en hel del av kommentarerna för att se lite av hur det tycks ha gått till. Av allt att döma har man olika tur på olika bolag. En av skribenterna frågar ”Vad är rättvist egentligen?”. Bra fråga. Är det t.ex. att den som kan betala någon att stå i kö en natt för att vara först kl 10.05 ska få ”tilldelning” (som sedan kanske säljs med stor vinst utomlands)? Man kan väl bara konstatera att så länge vi har ett monopol så blir det inte rättvist utan bara förvirrat och komplicerat.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vid det systembolag som jag stod för att få tag i DRC var vi två som köade. Den som var före mig hade stått där sedan 06:30 och jag kom dit 09:55.
Jag tyckte inte att personalen verkade ha full koll på rutinen, öppnandet av ordern i systemet var avgörande, som jag läste om på vinklubben i efterhand, och inte skickandet. Jag träffade personen före mig en vecka senare och ingen av oss hade fått tilldelning. För mig var inte tidsinsatsen något problem, men jag hade hoppats på att få smaka en La Tache, innan priset blir, för mig, oöverkomligt för gott. 4300 för en flaska smärtar redan och det lär inte bli billigare framöver. Jag får satsa på en billigare DRC i framtiden. Några förslag?

Vår nya blogg finns här:

BKWine Magazine Blogg!