BLOGGEN HAR FLYTTAT!

Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!

Den finns nu på BKWine Magazine.

Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.

Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!

Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!


tisdag, oktober 09, 2007

Välkommen till BKWine Brief nummer 51, oktober 2007

De flesta prognoser om skörden i år har varit försiktiga till gränsen på pessimistiska. En sommar som på många håll varit kall och fuktig har inte varit idealisk för druvorna. Men – man ska aldrig ropa hej (eller nej?) för tidigt. Sedan början av september har vädret på de flesta håll varit strålande. Sol och varm som gjort att druvorna i många fall fått en sista skjuts fram till skörden. Under de senaste veckorna har därför de flesta vinodlare vi pratat med varit optimistiska eller till och med mycket optimistiska. Några veckors utmärkt väder på slutet av säsongen kan göra en enorm skillnad. Men, som sagt, man ska aldrig helt ropa hej. Förra veckan var vi i Bordeaux. Vädret var strålande och merlotskörden var i full gång. Alla var glada. Merlot mognar tidigt och skördas först. Cabernet är en senare druva och skördas ett par veckor senare. Och vad händer? Jo, i slutet på veckan kom regnet! Blir det en kort skur någon dag är det inget problem alls, men blir det nu ihållande regn fram till cabernetskörden så är det inte så bra... Väderleksprognosen förutspår ganska bra väder framöver som tur är.

Det är kanske klokt att säga som Catherine Papon Nouvel på Château Gaillard: ”Jag oroar mig inte för vädret. Gjorde jag det skulle jag bli ett nervvrak, men vädret är inte mitt ansvar och jag kan inte göra något åt det. Det jag oroar mig för är vad som händer i vingården och i vinkällaren. Där är det jag som är ansvarig!”

BKWine i tryck

Har du lust att läsa lite mer om BKWine (och om historien om hur det blev till) ska du titta på Sterling Airways tidning, Sterling Magazine. I deras senaste nummer finns en artikel om mig som heter Living Abroad: Paris Uncorked.

BKWine på radio

Jag ’drabbades’ (så kändes det nästan) också av ett radiouppträdande nyligen. Lynn Krielow Chamberlain, ”the Wine Fairy” (www.winefairy.com) på Wine and Dine Radio intervjuade mig nyligen om min nya resa i februari om Tryffel, Vin, och Anklever (bland annat). Du kan lyssna till intervjun här på Wine and Dine Radio. Jag berättar mer om den spännande februariresan och annat som är på gång.

BKWine på TV

Eller i alla fall nästan. Vi har börjat experimentera med video: intervjuer med vinmakare, besök i vingårdar mm. De allra förta experimenten hittar du på vår YouTube Channel: www.youtube.com/bkwine. Mer kommer så småningom.

Languedocboken

LanguedocbokenNästa vecka har vi hört! Då kommer den! Vår nya bok. Languedocboken! Den innehåller runt 130 producentprofiler, varav ett sextiotal presenteras utförligt i ord och bild och provningskommentarer. Regionen presenteras också med kapitel om appellationer, druvor, terroir, gastronomi och annat. Är du nyfiken på att veta mera, och få några smakprov (och några överraskningar!) så kan du redan nu få en smygpremiär genom att besöka vår site om boken: http://languedocboken.wordpress.com/

Där finns en hel del information om boken, med diverse smakprov och bilder och annat kul. Vi hoppas förstås att det ska få dig att bli sugen att köpa boken! Och prova deras viner! Och resa dit!

Nya resor våren 2008

Vårens reseprogram börjar nu bli klart. Här är de aktuella resorna:

- 13-17 februari: Tryffel, anklever och vin i Sydväst

- 2-6 april: Champagne & Chablis

- 9-13 april: Italien – Toscana

- 21 – 25 maj: Bourgogne

- June 11-15 Champagne, Chablis and Burgundy (engelska)

Just nu är vi nästan hela tiden ute och reser så därför blir den här Briefen lite förkortad. Vi återkommer senare i höst med de brukliga restaurangrekommendationerna, producenttipsen, bokrecensionerna och annat, t.ex. nya tips från våra resor.

Nåväl nog med självförhävelse.

Britt

PS: Tipsa andra om Briefen !

Nytt i högerkolumnen:

- Rösta på Briefen
- Prenumerera på Briefen
- Veckans Blogg-nyheter
- Dagliga uppdateringar
- RSS-feed från Briefen
- Sök med Technorati

Inga kommentarer:

Vår nya blogg finns här:

BKWine Magazine Blogg!