Det borde du i alla fall veta nu, efter att Systembolaget haft dubbelsidesannons (“Vi är bäst i världen! Hurra vad vi är bra!" - Systembolaget) i Dagens Nyheter som berättar hur otroligt bra de är. Och hur eländigt det skulle vara i Sverige om vi inte hade Systembolaget. Och hur fantastiskt duktiga de är på att erbjuda världens alla viner.
Det positiva med detta är att det faktiskt uppmärksammats av några enstaka politiker och opinionsbildare. Är det verkligen rätt att ett statligt bolag ska ägna sig åt politiska kampanjer och opinionsbildande? Ska inte myndigheter och statliga verksamheter ägna sig åt att utföra det uppdrag de fått av medborgarna via valda politiker? Eller är det bra att de lägger ner miljontals kronor på att påverka opinionen och indoktrinera folket i vad de vi ska tycka? Vår uppfattning är ganska klar, i lite storvulna ord, det här är ett demokratiproblem. Organisationer som monopolet Systembolaget ska inte ägna sig åt opinionsbildning och politiska kampanjer. Du kan läsa mer om annonsen, med detaljerade kommentarer på Monopolbloggen (gör det! det är faktiskt viktigt!). Annonsen är både lögnaktig, vilseledande och felaktig. Här nöjer vi oss med att citera vad en politiker, Henrik von Sydow, skrev till Systembolagets VD efter det att annonsen publicerats:
”Bästa Magdalena Gerger,
Systembolaget är en duktig reklamköpare och kampanjmakare. Det är en snygg och välgjord annons som Systembolaget publicerar i bland annat Dagens Nyheter idag (22/10). Samtidigt: Under den påkostade annonsen döljer sig ett demokratiproblem med statlig politisk opinionsbildning.
I den stora Demokratiutredningen SOU 2000:1 fördes i bred politisk enighet fram kritik mot statlig opinionsbildning. Politisk opinionsbildning i demokratier handlar om att medborgare, medier och partier talar om för staten vad de anser, och att staten sedan har att rätta sig därefter.
I en demokrati är det inte staten som talar om för medborgare och tidningar vad de ska tycka och tänka. Därför är det viktigt att staten inte ägnar sig åt politisk opinionsbildning - oavsett om den bedrivs av myndigheter eller som i Systembolagets fall av ett statligt bolag.
Som VD för ett statligt bolag är det förstås en viktig uppgift att sköta Systembolaget på ett korrekt sätt, bekämpa korruptionskultur och andra utmaningar kopplat till det svenska alkoholmonopolet. Annonskampanjer som påskriver svenska folket uppfattningen att monopolet fungerar förträffligt löser få av Systembolagets utmaningar utan sminkar snarare över dem. Systembolaget ska vara ett fungerande och trovärdigt statligt bolag för hela folket, och får inte vara ett redskap för en viss sorts politik eller misstänkas pådyvla människor olika uppfattningar.
Jag träffar Dig gärna för att diskutera de demokratiska invändningar som finns och förts fram mot att statliga bolag driver politisk propaganda. Jag postar också en kopia på brevet till statsrådet Maria Larsson för kännedom.
Med vänliga hälsningar,
Henrik von Sydow ”
Mer kommentarer:
- "Monopolet försvarar sig"
- ”Systembolagets resurser används till att bedriva politisk opinionsbildning”
- ”Hård kritik mot Systemets kampanj”
- ”Stoppa Systembolagets propaganda”
- ”Min kopp kaffe med Systembolagets VD”
- I etidningen Resumé: “Stoppa Systembolagets åsiktskampanjer”
Kommentera i Monopolbloggen: http://monopolet.blogspot.com
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar