BLOGGEN HAR FLYTTAT!

Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!

Den finns nu på BKWine Magazine.

Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.

Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!

Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!


onsdag, december 02, 2009

Systembolaget vinner pris för varumärkeskampanj

Vi läser i WoW Pro News att Systembolaget har fått pris för sitt sätt att vårda sitt varumärke. Intressant läsning. Fredrik Thor, varumärkeschef på Systembolaget säger till WoW: ”Mycket, mycket roligt, men vi firade måttligt. Det var jobb dagen efter”. Återigen visar Systembolaget att i deras världssyn är alkoholen till för att bli berusad. På Systembolaget, om man verkligen firar, då blir man så berusad att man inte kan jobba dagen efter!? ”Vi beslutade oss [för ett tiotal år sedan] att gå från att vara myndighet till människa och från pekpinne till omtanke” fortsätter Thor.

Systembolagets senaste kampanj är kanske ett tecken på denna mänskliga attityd och avsaknad av pekpinnar? ”Vi svenskar uppfann världens smartaste sätt att sälja alkohol” säger man där och fortsätter igenom hela annonsen med icke-pekpinnar (?) om hur lyckliga vi svenskar ska vara för att vi har ett Systembolag.

Wow frågade om inte Systembolaget har blivit lite för offensiva i sin marknadsföring och slår sig för bröstet för mycket. Thor säger dock ”Jag tycker inte vi är offensiva i vårt budskap”. Nej, att säga att ”vi är världens bästa” är ju verkligen blygsamt. Det är ju bara ett allmänt känt faktum, eller hur? Det är ju egentligen inte förvånande att varumärket är så fast i svenskars sinnebild. Dels är man ju ett monopol, sen så spenderar man ju årligen 25 miljoner kronor på ”marknadsföringskampanjer” som ju i huvudsak går ut på att berätta vad duktig man är. Fascinerande. Läs mer: WoW Pro News

1 kommentar:

Unknown sa...

För min del är det värsta med det hela att brainwashingen har fungerat - de allra flesta svenskar tror på att de har det bästa systemet i världen. Och att det är monopol ger många även bara trygghet. Hur många gånger har inte jag hört att de är duktiga på Systembolaget... Och lika många gånger har jag ej fattat varför man ska berömma en organisation som har ensam maktställning på sin marknad och som ej behöver mäta sig med konkurrens. Visst är de flesta ostbutiker minst lika duktiga och tänk om de fick rekommendera sina viner till ostarna... Men den chansen vill det svenska folket inte ens se - om kanske några fler skulle vara 'duktiga'. Oj vad tufft att förstår all detta när man har levt i 4 andra länder med öppen vin-försäljning... Heike Larsson

Vår nya blogg finns här:

BKWine Magazine Blogg!