BLOGGEN HAR FLYTTAT!

Den här bloggen har flyttat och fått ett nytt hem!

Den finns nu på BKWine Magazine.

Du omdirigeras till den nya sidan om 8 sekunder.

Glöm inte att ändra dina bokmärken och RSS-prenumerationer!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev om vin, BKWine Brief!

Aktuellt reseprogram och mer info om våra vinresor och matresor finns nu på BKWineVinresor.com!


torsdag, november 12, 2009

Mot ett slut på skräckpropaganda mot alkohol? Fast kanske inte på Systembolaget?

I en artikel i Dagens Nyheter (”Alkoholundervisning i skolorna skrotas”) skriver man att Folkhälsoinstitutet har börjat inse att den typ av skräckpropaganda (”undervisning”) som man haft för vana att leverera i skolor inte har särskilt mycket effekt. ”Det har ingen effekt på individens drickande” säger Sven Bremberg på Folkhälsoinstitutet (FHI). Istället så menar man att ”föräldrarna är en viktig nyckel till framgång. De ska involveras i barnens undervisning”. Tänk. Fast det låter ju så självklart så man undrar varför det behöver sägas. Men bra är det ju ändå. Inte minst att Folkhälsoinstitutet har börjat fundera på vad som är bra och effektiv information. Det ska bli intressant att se hur det går. Man tar upp Island som ett föregångsland: ”där får föräldrarna brev hem om att barnen ska undervisas i livskunskap”. Så bra… Är det inte just det som det handlar om att vara förälder? Behöver man få ett brev på posten för att förstå det? Så nu undrar man om även Systembolaget kommer att förändra sin propaganda. Eller kommer de att fortsätta och bli den sista bastionen för skräckpropaganda mot alkohol? Det finns väl risk för det, att döma av dess senaste kampanjer.

Inga kommentarer:

Vår nya blogg finns här:

BKWine Magazine Blogg!